رفتن به مطلب

از نگاه رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری؛ زبان عربی را چطور بخوانیم؟


ارسال های توصیه شده

  • بنیان‌گذار و مدیریت کل

از نگاه رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری؛ زبان عربی را چطور بخوانیم؟

تنها درس داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و هنر که در سال چهارم تدریس نمی‌شود و در آزمون سراسری از آن، سئوال مطرح می‌گردد، درس زبان عربی است؛ از همین رو، عده‌ای از داوطلبان این گروه های آزمایشی، زمان لازم را برای مطالعه و آماده شدن برای این درس، اختصاص نمی دهند و در نتیجه در آزمون سراسری درصد خوبی را کسب نمی کنند. از سوی دیگر، این درس برای داوطلبان گروه علوم انسانی اهمیتی دو چندان دارد؛ زیر دانش آموزان علوم انسانی در آزمون سراسری، عربی عمومی و اختصاصی دارند و در واقع از این درس، دو مجموعه سئوال (یکی عمومی و یکی تخصصی) برای داوطلبان گروه علوم انسانی طرح می شود. آنچه می خوانید، تجربه داوطلبان دارای درصدهای خوب در درس مورد نظر بوده است و حکم قطعی نیست؛ به عبارت دیگر، شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید، و اگر شما با درس مورد نظر مشکلی ندارید، نباید نحوه مطالعه خود را تغییر دهید یا شاید شیوه مطالعه یک رتبه برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

💡 محمدامین روان‌بخش؛ رتبه 2 گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری 1395 با زبان عربی 100 درصد:

متن درس های کتاب درسی عربی را با دقت زیاد می خواندم؛ چون اسکلت بندی سئوال های آزمون سراسری از کتاب درسی است و لغات آخر کتاب را نیز با دقت می خواندم. در کل، چون سال های تحصیلی دوم و سوم خوب کار کرده بودم، برای این درس وقت زیادی نمی گذاشتم و بیشتر تست می زدم.

💡 سید شایان پور میربابایی؛ رتبه 1 گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی 94.7 درصد:

به نظر من، زبان عربی یک مجموعه قواعد دارد که خواندنی است و در ابتدا باید به این قواعد مسلط شد و سپس تست کار کرد. این قواعد حتی در مبحث ترجمه هم مهم است. من برای عربی از سال دوم به طور جدی شروع به مطالعه کردم، اما تسلطم را در سال سوم به دست آوردم و سال چهارم نیز بیشتر تست میزدم.

💡 زهره بابایی؛ رتبه 13 گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1394 با زبان عربی اختصاصی 100 درصد:

از سال دوم به صورت دی عربی را برای آزمون سراسری خواندم. ابتدا قواعد را (همراه با پیش خوانی) به صورت کامل در کلاس یاد می گرفتم و سپس تمرین های کتاب را به طور کامل حل و تمام متن دروس و گزاره های داخل تمرین ها را تجزیه و تحلیل می کردم و این روند را تا پایان سال آزمون سراسری ادامه دادم و بعد از کتاب، برنامه حجیمی برای تست زدن طراحی کردم؛ به طوری که اکثر کتاب های تست موجود در بازار را چند بار حل کرده بودم؛ البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و عربی سه سال دبیرستان من آن قدر نوشته شده و سیاه است که قابل خواندن مجدد نیست، و حتی تمام جمله های جزوه دبیرم را تجزیه و تحلیل کردم و مجبور شدم که دوباره جزوه جدید را تهیه کنم.

💡 مجتبی جعفری مسلم؛ رتبه 138 گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی عمومی 80 درصد و زبان عربی اختصاصی 81.7 درصد:

ابتدا قواعد درس را از روی جزوه یا کتاب های کمک درسی مطالعه و سپس همان قواعد را در دفتر جداگانه خلاصه نویسی و در نهایت تست زنی را شروع می کردم. تست ها را در طول هفته تقسیم می کردم؛ به طوری که هر روز یک یا نیم ساعت از مطالعه خود را به تست زنی عربی اختصاص می دادم، یعنی همه تست ها را در یک روز تمام نمی کردم؛ زیرا این عمل باعث خستگی ذهن و زده شدن از درس عربی و هم باعث یادگیری ناقص آن درس می شود. این شیوه که من هر روز در برنامه مطالعاتی خودم تست زنی عربی داشته باشم، باعث می شد که من هر روز قواعد را مرور کنم و با آرامش تمام، ریز به ریز نکات را نحلیل کنم و 99 درصد نکات همان درس را یاد بگیرم و سپس تمام نکات مهمی را که در پاسخنامه تشریحی تست ها وجود دارد، در دفترچه ای جداگانه یادداشت می کردم و این دفترچه را همیشه همراه خود داشتم و در اوقاتی که داخل ماشین بودم یا در وقت های تلف شده، آن نکات را مرور می کردم. بعد از آن که همه تست ها را زدم و بر قواعد مسلط شدم، این قواعد و نکته های آن را روی قرآن کریم تمرین کردم؛ برای مثال، در مبحث اعلال، فعل های معتل را از روی قرآن پیدا نموده و نوع فعل معتل و نوع اعلالی را که در آن صورت گرفته است مشخص کردم. این تمرین و تکرار باعث شد که بیشتر و بیشتر بر مباحث درس زبان عربی مسلط شوم.

💡 علی ولایی؛ رتبه 1 گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی عمومی 89.4 درصد و زبان عربی اختصاصی 100 درصد:

در عربی پایه ام ضعیف نبود و به خاطر علاقه ام به این درس، مطالعه آن برایم سخت نبود؛ هر چند که در درک مطلب کمی مشکل داشتم؛ چون معتقدم که سئوال های این بخش کمی سلیقه ای است. در کل، تمام دروس، بخصوص درس های تفهیمی مثل زبان عربی یا ریاضیات، را روز خوانی می کردم؛ یعنی همان روز که معلم درس می داد، زمانی را در خانه برای مطالعه آن دروس اختصاص می دادم.

💡 نارا فرسادفر؛ رتبه 1 گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی 100 درصد:

به نظر من، درس عربی با تمرین زیاد جواب می دهد. برای فراگیری این درس ابتدا قواعد را می خواندم و بعد با تست زدن نکته ها را در ذهنم تثبیت می کردم؛ حتی ترجمه را هم با تست زدن در ذهنم تثبیت می کردم؛ البته در درک مطلب تا فروردین ماه مشکل داشتم، اما بعد از تعطیلات نوروزی، وقت زیادی روی درک مطلب گذاشتم و در این بخش هم مسلط شدم.

💡نگین یغمایی؛ رتبه 2 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی 85 درصد:

بعد از امتحانات نهایی نیز سئوال های عربی همه آزمون های سراسری سال های اخیر را حل کردم و هر روز یک آزمون سراسری عربی می دادم و یک درک مطلب کار می کردم. در طی سال هم با آزمون های آزمایشی که در آن ها شرکت می کردم، جلو می رفتم.

💡 امید شمس الهی؛ رتبه 2 گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی عمومی 100 درصد و زبان عربی اختصاصی 86.7 درصد:

سال چهارم دبیرستان هم دبیرمان تمام تست های آزمون های سرسری و آزاد 10 سال اخیر را سر کلاس می آوردند و هر جلسه دو مجموعه کامل تست می زدیم و ایشان هر تستی را که می دیدند مشکل است، توضیح می دادند و قواعد عربی مرتبط با آن سئوال را دوره می کردند.

الهام حبیب زاده؛ رتبه 4 گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1393 با زبان عربی عمومی 90.7 درصد و زبان عربی اختصاصی 95 درصد:

تابستان منتهی به سال چهارم، عربی را شروع کردم. ابتدا هر مبحث را می خواندم و سپس برای آن، تست می زدم. از مهر ماه به بعد، مطالعه عربی ام محدود به گوش دادن در سر کلاس شد و هر دو روز یک بار هم تست می زدم. از بهمن ماه، آزمون های سراسری عربی چهار گروه آزمایشی دیگر را زدم (فقط تست های عربی گروه آزمایشی خودم را در این زمان نزدم)؛ یعنی هر روز در مدت 30 دقیقه، دو مجموعه از تست های عربی را تا آزمون سراسری پاسخ می دادم و تا اسفند ماه همه تست ها را زده بودم.

💡 علی عجم؛ رتبه 2 گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری 1392 با زبان عربی 94.7 درصد:

مشخص است که اگر سال دوم و سوم را خیلی خوب خوانده باشی، سال چهارم مشکل نخواهی داشت. من چون به عربی نسبتاً مسلط بودم، اوایل سال چهارم نگاهی گذرا به نکات قواعد کردم و بعد از آن فقط تست می زدم. شاید بتوانم بگویم که از آبان ماه به بعد لای کتاب عربی را باز نکردم، اما خیلی زیاد تست می زدم.

💡 روژان ربانی؛ رتبه 7 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری 1392 با زبان عربی 96 درصد:

متن کتاب ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کردم. سال چهارم در ابتدا خیلی روی لغت کار نمی کردم، اما دو سه ماه آخر، روی لغات وقت گذاشتم. برای تست هم فقط تست های آزمون های سراسری را کار کردم و سراغ کتاب های کمک آموزشی و تست های متفرقه نرفتم. به داوطلبان کنکور سراسری هم پیشنهاد می کنم که اگر در قواعد عربی ضعیف هستند، کل گزینه های سئوال های آزمون سراسری سال های گذشته را تجزیه و تحلیل کنند.

  • Thanks 1
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری
  • جریان فعالیت ها

    1. 0

      برخورد شیء عجیب به سیاره مشتری

    2. 0

      کشف حیات در خارج از منظومه خورشیدی

    3. 0

      چه زمانی دایناسورها پرنده شدند؟

    4. 0

      سازمان بهداشت جهانی روند تائید واکسن اسپوتنیک‌ را متوقف کرد

    5. 0

      مطالعات جدید؛ ماهی‌های قزل‌آلا در جمهوری چک «معتاد شده‌اند»

×
×
  • اضافه کردن...